houdbaarheid en prijsstelling van IT diensten
Er is maar weinig wat het eeuwig leven heeft en zeker IT diensten kun je niet tot in de oneindigheid blijven gebruiken. In een onderzoekje voor één van onze klanten heb ik dit een keer weergegeven met het volgende voorbeeld:


- 'bleeding edge' - pionierswerk van nieuwe goede ideeën
- 'leading edge' - de eerste toepassing van goede ideeën
- 'mature' - toepassing van goede ideeën op grote schaal
- 'legacy' - achterhaalde ideeën
Parallel aan deze technologische ontwikkeling verloopt de ontwikkeling van IT diensten in soortgelijke stadia:
- 'development' - diensten worden ontwikkeld
- 'introduction' - diensten worden op kleine schaal gebruikt
- 'stable delivery' - de dienst is stabiel en wordt op grote schaal gebruikt
- 'end of life' - de dienst is achterhaald door een nieuw aanbod

- 'development' --> 'value pricing': de prijs is gebaseerd op de toegevoegde waarde die de die de nieuwe IT dienst voor de eerste klanten zal opleveren. De prijs van de dienstverlening ligt hoog omdat die gebaseerd is op schaarse kennis en lange ontwikkeltijden die een investering vragen.
- 'introduction' --> 'margin+ pricing': de prijs is gebaseerd op de kosten plus een risico marge voor het risico van de ontwikkelaar en het terugverdienen van de investering
- 'stable delivery' --> 'cost+ pricing': de prijs daalt doordat het afname volumes stijgen ('economies of scale') Er komen meer aanbieders in de markt en er ontstaat concurrentie.
- 'end of life' --> 'margin+ pricing': de prijs stijgt weer omdat de achterhaalde technologie vraagt om schaarse kennis.
In de literatuur komt dit fenomeen voor onder de naam 'Service Lifecycle Management (SLM)'. Het maakt voor de onderkende stadia niet uit of we te maken hebben met een interne of een externe dienstverlener. Als het echter gaat om software die een direct concurrentie voordeel voor uw organisatie op levert maakt dat wel een verschil. We hebben het dan over interne ontwikkelprojecten die veelal vragen om een grote investering, waar waarbij de 'value pricing' in het bedrijf zelf blijft.