afstemming van de IT architectuur op de bedrijfsarchitectuur
In de tijd dat ik bij AT&T Network Systems werkte deed het bedrijf zijn eerste stappen buiten de landsgrenzen van de USA door het sluiten van Joint Ventures met Telecom Equipment Providers in het buitenland. Daar hoorde een groei en ontwikkelstrategie bij die gebaseerd was op de specifieke kenmerken van Product / Markt Combinaties (PMC). Het model was gebaseerd op een keten van afhankelijkheden:
1. Bedrijfsarchitectuur: De inrichting van een bedrijf is gebaseerd op een keten van afhankelijkheden, te beginnen met de Markt die de specifieke Product kenmerken bepaalt.
2. Bedrijfsarchitectuur: Een specifieke Product / Markt Combinatie (PMC) bepaalt de kenmerken van de processen om het product op die markt te kunnen leveren.
3. Bedrijfsarchitectuur: De verschillende proces types bepalen samen met de kenmerken van de PMC welke 'Business types' er voor komen.
Deze Business types kunnen als volgt worden samengevat in een 'groei- pad' met 2 fazes:
Phase I: “Market Entry”:
Sales Operation,
Sales Operation + Logistics,
Sales Operation + Logistics + Manufacturing/Assembly,
Sales Operation + Logistics + Manufacturing/Assembly + Development Lab.
Phase II: “Globalization / Specialization”:
Full Stream Manufacturing Operation,
Development Lab.,
(Regional/Local) Operational Support Center
Om een dergelijk groeipad te kunnen ondersteunen is er een IT architectuur ontworpen, gebaseerd op het gebruik van een 'information exchange bus'. In een dergelijke 'bus- architectuur' is het van het grootste belang om gebruik te maken van gestandaardiseerde berichten als interface en een indeling van de architectuur gebaseerd op 'information ownership'. Dit resulteerde in het volgende IT architectuur groeipad:
Deze aanpak leidde ook tot de realisatie van standaardisatie in de IT architectuur en het geleidelijk uitfazeren van verouderde architectuur componenten.