HenkKok.jpg
Welkom op de website van Henk Kok

De meeste 'senior managers' van bedrijven en instellingen waar ik de laatste 20 jaar van mijn loopbaan actief ben geweest, houden er zeer eenvoudige principes op na als het gaat om de besluitvorming over Informatie Technologie (IT). Het komt meestal neer op:

  • "doe maar wat de meesten in de branche doen, dan zitten we waarschijnlijk wel goed"
    • "neem maar dat bekende softwarepakket, daar zal alles wat wij nodig hebben wel in zitten"
    • "laten we de hele boel maar outsourcen, want zij hebben er meer verstand van"
    • "als ...<naam van een bekend advies bureau>......... het zegt, zal het wel goed zijn"
    • "mijn kleine neefje kan uitstekend uit de voeten met die spullen, dus zo moeilijk kan het niet zijn"

Vervolgens vindt hun IT manager/CIO dat er toch een "Masterplan" moet komen en worden hele 'verander-' circussen opgetuigd met allerlei externe deskundigen die leiden tot dikke pakken PowerPoint vol kretologie. Het merendeel hiervan verdwijnt (ongelezen) in de vensterbank. Als dan na een jaar van ploeteren, eindeloze 'hei-sessies' / workshops en deelname aan veel te veel stuurgroep vergaderingen nog steeds de verwachte kostenbesparingen er niet zijn, ligt dat natuurlijk niet aan de organisatie, maar aan al die dure jongens en meisjes die er bij betrokken zijn.

  • En ondertussen kan ik nog steeds mijn iPad niet voor mijn werk gebruiken.

Ziehier het dilemma van heel veel managers/CEO's in middelgrote en grote bedrijven, herkenbaar?.

Maar dan heb ik toch even twee vragen voor u:

  • als uw bedrijfstrategie "doe maar wat de meesten in de branche doen" zou zijn, zou u het dan lang volhouden?
  • waarom is uw IT strategie dan wel zo?

Misschien zijn de bovengenoemde besluitvormingsprincipes toch iets te kort door de bocht. Misschien moeten we toch even wat dieper op die kretologie van de IT jongens en meisjes in gaan, om te zien waar ze het eigenlijk over hebben en wat uw bedrijf / organisatie er aan heeft.

Voor mij moet "besluitvorming over IT" altijd gebaseerd zijn op:

een door business en IT gedeeld beeld
over de toegevoegde waarde van Informatie Technologie
voor 'de business' van vandaag, morgen en overmorgen.

Een dergelijk beeld uit zich in de strategie en de inrichting van het bedrijf en de IT. Het bedrijf en zijn IT zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.


Waarom heb ik het over IT en niet over ICT?

Dat is voor mij een nogal principieel puntje. De C staat voor communicatie. Communicatie kan alleen maar tussen twee mensen plaats vinden en is niet gebonden aan technologische mogelijkheden. Informatie en Technologie vormen wel de middelen om te communiceren maar zijn niets meer dan middelen. Wij kunnen informatie en technologie structureren, standaardiseren, 'veredelen' en beheren, maar communicatie vindt op een ander vlak plaats.